Duits vliegtuig neergestort ....
Op 5 oktober
1944 werd komende vanuit de richting Valkenburg-Klimmen een Duits
jachtvliegtuig in de lucht getroffen door Amerikaans
luchtafweergeschut (531st. Anti-Aircraft Artillery (AW) Battalion)
dat stond opgesteld in de buurt van de boerderij Kerckhoffs, Kunrade.
Het toestel vloog onmiddellijk in brand en
stortte neer even ten noordoosten van hoeve
‘De Marehoek’ bij Voerendaal. De vliegenier, de toen 21 jarige
Joachim Lüttgau, kon het brandende toestel niet meer op tijd verlaten
en kwam daarbij om het leven.

De FW-190A8 bijnaam "Wurger" |
Piloot:
Unteroffizier
Joachim Lüttgau ID# 68454/598
Geboren: 30 Juli 1923
te Vlotho, Duitsland
Gesneuveld: 5
oktober 1944 te Kunrade, Nederland
Eenheid: 1 Jagd Geschwader 11 (Code "Weisse 13")
Vliegtuig:
Focke Wulf FW190 A-8 Ser#. 173843
Vliegveld:
Wiesbaden-Erbenheim

Embleem van het
Jagd Geschwader 11 |

(Foto's/Info Jurgen Lüttgau)

22-3-2023: Brief erhalten von Joachim’s
Neffe, Jürgen
Lüttgau.
Hallo
Ben,
Es
gibt viele
Fotos von
Joachim
Lüttgau, deshalb
ist es kein
Problem dir
schon mal
ein paar Fotos zu
schicken.
Du kannst
sie gerne
behalten, weit es
sie in
mehrfacher Ausführung
gibt. Die
Eltern von
Joachim
waren Carl
und
Margarethe
Lüttgau. Sie hatten
zwei Söhne,
wobei
Joachim der
jüngste
Sohn war.
Günter
Lüttgau war der
ältere
Sohn, geboren
am
25.11.1917 und
gestorben am
23.07.1984. Günter
und Johanna
Lüttgau
waren meine
Eltern.
Meine Mutter
wurde am
5.2.1920 geboren
und
verstarb am
9.9.1982. Beide sind sehr
früh an
Krebs gestorben. Carl
Lüttgau
hatte eine
Firma, in
der
Kunstblumen
hergestellt wurden. Beliefert
wurden
Gärtnereien. lch
lege dir
eine Kopie
dazu. lch
habe auch
noch ein
Tagebuch
meiner Oma.
Sie schrieb
es
unregelmäβig ab
Dezember 1944 bis
Dezember
1946. In
der Zeit
hatte sie
ihren
beiden Söhnen
vermisst und deshalb
schreibt
sie das Tagebuch in
der Form,
als sei
es an
ihre Söhne gerichtet. In
dem
Tagebuch hofft
sie immer
auf ein
Lebenszeichen
von Joachim. Mein Vater
Günter war
in
Amerikanischer
Kriegsgefangenschaft. Mir
fällt es
schwer, das
Tagebuch zu
lesen, da
es in
altdeutscher
Schrift
ist. Für mich
ist das
jetzt aber
Anlass,
jemanden zu
suchen,
der mir
dabei
helfen kann. lch
kann mich
schwach
erinnern, dass
es
vielleicht auch
noch
offiziellen Schriftwechsel
mit Behörden
gibt, um
herauszufinden, was mit
Joachim
passiert ist. lch
habe das
bisher aber
noch nicht
gefunden
und bin mir nicht
sicher, ob
die Unterlagen
noch
existieren? lch
werde aber
nochmal
auf die
Suche gehen.
Das ist
es erstmal
von mir. Wenn ich
noch
interessantes für
dich finde,
lasse ich es dir
zukommen.
Viele
Grüβe
Jürgen
|

Aanvliegroute en crash locatie
|
.png)
Amerikaanse Soldaten inspecteren het
staartstuk van de neergestorte FW190 |

Duidelijk leesbaar het Ser# van FW190 |

Geschut van het
531st AAA (AW) in stelling bij Siegfriedlinie |
Donderdag 5 oktober 1944 was er
nogal wat activiteit van Luftwaffe-jagers boven limburg. In
het rapport van het 531st AAA (Anti Aircraft Artillery)
Battalion wordt hier gedetailleerd melding van gemaakt.
'Een formatie van 20-25
toestellen (FW-190's en Me-190's) vloog tussen 14.30 en
14.40 uur over het gebied dat bestreken werd door de A,C en
D batterijen. Veertien van deze vijandelijke toestellen
vlogen van het zuidwesten naar het noordoosten op een hoogte
van 10.000 voet en werden niet onder vuur genomen. Een
tweede formatie van zes toestellen vloog op een hoogte van
150 tot 500 voet van zuid naar noord en werd beschoten. Deze
formatie voerde met machinegeweren en raketten aanvallen uit
op geschutsstellingen en wegen. Korte tijd later viel een
derde formatie met machinegeweren en raketten aan; ditmaal
van noord naar zuid. Onze claims: drie maal categorie I en
eenmaal categorie II. Rapporten zijn ten strijde van deze
melding nog niet gereed'
Donderdag 5 oktober was voor het
531st de laatste dag in Limburg; Daarna nam men stellingen
in ten noordoosten van Aken. Dat overwinning en nederlaag
soms erg dicht bij elkaar liggen, moge uit het laatste
incident van 5 oktober blijken:
'Terwijl Colonel Mace de nummer
3 geschutspositie (Sergeant Armato) inspecteerde, naderde
een formatie FW-190's op geringe hoogte. De schutter
(Corporal Chappel) gaf de noodzakelijke bevelen en de hele
sectie voerde een modelaanval uit. De tweede granaat trof
een jager die onmiddellijk in brand vloog en in de omgeving
van Heerlen neerstortte.'
De observaties in de Omgeving van
Heerlen bleken correct te zijn. Een FW-190 A8, voorzien van
de code "Weisse 13" en het werknummer 173843,
stortte neer in
een akker ten noordoosten van de Hoeve 'Marehoek' bij
Voerendaal. De onfortuinlijke vliegenier, de 21-jarige
Unteroffizier Joachim Lüttgau, was die middag vanuit
Lippspringe met de 1st Staffel van het Jagdgeschwader 11
opgestegen. Hij kon zijn brandende toestel niet meer
verlaten en kwam jammerlijk om het leven; Thans rust hij ook
te Ysselsteyn. In 1990 schreef Robert K. Sandager (Voorheen
Battery Commander van de D-Battery van het 531st) naar
aanleiding van onze bevindingen:
'Het is erg interessant om na 46
jaar te vernemen wie wij op 5 oktober 1944 neerschoten. Het
spijt me echter dat Joachim Lüttgau niet tijdig zijn toestel
heeft kunnen verlaten. We waren altijd blij wanneer we een
toestel omlaag haalden. maar hoopten toch ook dat de piloot
het zou overleven.'
Capt. Robert K. Sandager
Bron: Boek "Duel in de
Wolken" van Ron Pütz. Uitgeverij van Soeren & Co
Amsterdam 1994 |
Artikel in Limburgs Dagblad 8 oktober
2004
Paul Logister
Gezocht: Propellerbladen van
Focke Wulff
5 Oktober 1944. Zuid-Limburg is net bevrijd. Ter hoogte van
Kunrade haalt militair afweergeschut van de geallieerden een
Focke Wulf 190 van de vijand neer. Het vliegtuig duikt met
de neus loodrecht naar beneden en stort neer op akkerland in
de buurt van boerderij Marehoek. De piloot, de 21-jarige
Joachim Lüttgau, slaagt er niet in het brandende toestel op
tijd te verlaten. Zijn ontzielde lichaam wordt door de
geallieerden geborgen. Het vliegtuig had zo’n snelheid dat
na het neerstorten alleen het staartstuk boven de grond
uitsteekt. De stille getuige van een drama in de lucht. De
dan 14-jarige Jan Botermans uit Heerlen krijgt lucht van de
gebeurtenis en wil per se een deel van het vliegtuig als een
soort trofee mee naar huis nemen. Hij stapt op zijn fiets er
rijdt naar de plek van het ongeluk. Van het staartstuk
demonteert hij een deurtje. Ook wil hij de propeller hebben,
maar wanneer hij begint te graven, merkt Botermans dat van
de drie bladen er slechts één is overgebleven. Bovendien
sommeren Amerikaanse soldaten hem met graven te stoppen.
„Maar daar trok ik me niets van
aan,” vertelt hij zestig jaar later. Met een van de
Amerikanen die hem de les wilden lezen, heeft Botermans nog
steeds contact. Haskell "Hal" Heimlick was met een aantal collega’s
op Ter Worm gelegerd.
Haskell "Hal" Heimlick

Op een gegeven moment raakten zij
bevriend met mijn familie. Omdat het steeds kouder werd
logeerden de soldaten ’s nachts bij ons en vertrokken ze de
dag erop in alle vroegte naar hun stelling.” Het zag er even
naar uit dat Botermans zijn buit al snel moest inleveren.
Niet bij de geallieerden, maar bij souvenirjagers „Ik kan me
nog goed herinneren dat er op een gegeven moment twee
jongens naast me stonden die vroegen of ze het blad dat ik
net had uitgegraven mochten hebben. Zij hadden namelijk de
twee andere propellerbladen al uit de grond gehaald. Ik
vertelde ze dat ik daar niets voor voelde. Toen dropen ze
af.” Meer dan een halve eeuw later vindt Botermans dat de
propeller eigenlijk weer compleet zou moeten zijn, maar zijn
zoektocht naar de eigenaren van de twee andere bladen heeft
vooralsnog niets opgeleverd. „Ik heb bij verschillende
instanties aangeklopt, waaronder de gemeenten Heerlen en Voerendaal, maar die konden me niet helpen.” Ondertussen is
Botermans’ propellerblad na omzwervingen bij een kennis in
Roermond terecht gekomen. „Hij wilde het aan een particulier
museum in Kerkrade schenken, maar dat gebeurt voorlopig
niet.” Want Botermans zet eerst in op hereniging van de drie
propellerbladen.
 |
Links: Boerderij
"Marehoek"
Rechts Boven:
Haskell "Hal" Heimlick houdt propeller vast, daarnaast Hilde en
Jan Botermans
Rechtsonder: Het
staartstuk van het vliegtuig. |
|
Joachim Lüttgau
werd allereerst tijdelijk begraven in Voerendaal, vlakbij crashplaats. Later werd hij overgebracht naar de
Duitse Militaire Begraafplaats te Ysselsteyn (L)
waar hij op 24 Februari
1949 zijn laatste rustplaats kreeg toegewezen .... Blok: BY Rij: 11 Graf: 253

 |
Aanvraag
20-05-2015:
Informatie vanuit de Deutsche
Dienststelle WAst te Berlijn. Ook hier staat hij te boek
als gesneuveld september '44, terwijl mij nu toch wel
duidelijk is dat hij op de 5de oktober is gesneuveld. Verder
geen informatie.
Aanvraag
27-12-2022:
Tweede aanvraag
naar Das Bundes/Militärarchiv in Freiburg was niet
succesvol. Helaas ook hier geen informatie die mij verder
gaat helpen naar het vinden van familie/foto van Joachim
Lüttgau. Zoektocht gaat door. |
|